Ułatwienia dostępu

Szanowni Państwo, informujemy, że każda środa w Ośrodku Pomocy Społecznej jest dniem pracy wewnętrznej, bez obsługi interesantów.

Wakacyjna wyprawa łazików – szlakami techniki i ekologii Kraków 2010

Wakacyjna wyprawa łazików – szlakami techniki i ekologii Kraków 2010
W dniu 10 sierpnia 2010 roku Ośrodek Pomocy Społecznej zorganizował wycieczkę turystyczno – edukacyjną „szlakami techniki Krakowa”. Wzięły w niej udział dzieci i młodzież - podopieczni OPS i biorący czynny udział w wakacyjnych zajęciach prowadzonych w ramach programu „Bezpieczne wakacje z Psarusiem” w sumie 48 osób.
Pierwszym miejscem spotkania było Muzeum Lotnictwa Polskiego. Muzeum znajduje się na terenie dawnego lotniska wojskowego Rakowice – Czyżyny. Było to jedno z najstarszych stałych lotnisk w Europie. Muzeum powstało tu w 1964 roku, gromadząc eksponaty związane z historią rozwoju lotnictwa. Liczba eksponowanych obecnie statków powietrznych przekracza 200 sztuk. Zajmuje ono ocalałe polskie obiekty lotniskowe, w skład których wchodzi duży hangar lotniczy i zaplecze garażowo – magazynowe. Większość eksponatów stanowią przekazane do muzeum egzemplarze wycofane z użytku przez wojsko i władze państwowe. Część eksponatów trafiła do muzeum dzięki wymianie z innymi muzeami na świecie. Muzeum jest w posiadaniu m.in. brytyjskiego samolotu De Havilland DH 9 a z 1918 roku. W zbiorach znajduje się ocalały jedyny na świecie polski P.11c, który w czasie kampanii wrześniowej brał udział w walkach. Pilotował go ppor. Wacław Król. Pierwszego września zestrzelił wspólnie z kpr. Pawłem Kowalą samolot rozpoznawczy Hs.126, a 5 września wraz z kapralem Piotrem Zaniewskim zestrzelił He111.C. Ciekawymi eksponatami są szwedzki samolot AJSF 37 Viggon, amerykański Northrop F- 5 E Tiger II, rosyjski MIG -29. W muzeum znajdują się perełki techniki lotniczej, jedyne egzemplarze samolotów na świecie: niemiecki samolot wywiadowczy z 1917 roku DFC C.V , rosyjski Grigorowicz M-15 z 1915 roku, polski PWS 26 z 1937 roku, polski RWD -13 z 1935 roku. Młodzież zwiedziła silnikownię – jedną z największych w Europie kolekcji silników lotniczych od okresu pionierskiego do dziś.

Drugim miejscem wyprawy było Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Siedzibą instytucji są hale pierwszej krakowskiej zajezdni tramwajowej. W 1867 roku na krakowskie ulice wyjechały pierwsze omnibusy konne, dające początek miejskiej tramwajowej komunikacji. W 1882 roku utworzono pierwszą linię wąskotorowego tramwaju. Na potrzeby taboru wybudowano przy ul. Św. Wawrzyńca pierwszą remizę tramwaju konnego. Remiza z latami rozbudowywana przekształciła się w kompleks zajezdni i warsztatów. 16 marca 1901 roku pierwszy elektryczny tramwaj wąskotorowy wyrusza na dotychczasowo istniejące linie tramwaju konnego. Sieć elektryczna zasilana była z własnej elektrowni. W tych to pomieszczeniach młodzież zapoznała się z historią motoryzacji polskiej. Dzieci zobaczyły ekspozycję prezentującą historyczne polskie samochody i motocykle. Po ekspozycji zostali oprowadzeni przez przewodników, którzy zapoznali młodzież z rozwojem techniki samochodowej w Polsce, poczynając od syreny, warszawy z Żerania, poloneza, fiata 126, prototypach Beskid, motocyklach, motorowerach i skuterach. W zabytkowej hali zajezdni tramwajowej datowanej na rok 1913, obejrzeli najcenniejsze historyczne wozy tramwajowe, a wśród nich wagon letni tramwaju konnego. W muzeum szczególnie ciekawy jest dział zabawy z nauką, gdzie młodzież poznała poprzez zabawę szeroką skalę zastosowania koła w działalności ludzkiej. Narzędzia rolnicze, pojazdy mechaniczne, zegary – to tylko niektóre urządzenia prezentowane na wystawie, do konstrukcji których zostało wykorzystane koło.

Następnym etapem łazikowania była edukacja ekologiczna. Tuż za granicami Krakowa od strony północno – zachodniej rozciąga się Park Krajobrazowy „Dolinki Krakowskie”. Jest to kraina wapiennych skałek, jaskiń i wywierzysk. Dolina Kobylańska, którą zwiedziliśmy położona jest na Jurze Krakowsko – Częstochowskiej, znajduje się w granicach wsi Kobylany (jedliśmy tam smaczny obiad) i jest jedną z najładniejszych dolin wchodzących w skład Parku. Dolina jest rajem nie tylko turystów i wspinaczy skałkowych. Wielu znanych polskich taterników i alpinistów tutaj rozpoczynało swoją górską karierę. Można tu zobaczyć niemal na każdej skale licznych wspinaczy. Dolny odcinek doliny przybiera formę głębokiego i krętego kanionu. Zbocza tworzą strome skalne ściany, jak Ostaniec z Krzyżem. Młodzież smakowała wodę ze źródeł wywierzyska. Dolina ma również bogatą przyrodę. Na wapiennych skałach występują bogate zbiorowiska muraw kserotermicznych. Nad potokami znaleźć można zbiorowiska ziołorośli. Na różnorodność zbiorowisk leśnych składają się: lasy grądowe, lasy sosnowo – bukowe i jedyne na całej Jurze stanowisko krzaczastej brzozy Szafera.

Chłopcom najbardziej podobało się w Muzeum Inżynierii Miejskiej ze względu na ekspozycję starych samochodów i motorów. Najmłodsi uczestnicy wycieczki bardzo dobrze bawili się na wystawie poświęconej kołu z uwagi, iż mogli sami przeprowadzić eksperymenty i poprzez własne doświadczenia przekonać się jak ważną rolę w codziennym życiu odgrywa koło.

 
Sporządził: Aleksander Koćwin

Zgodnie z art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, ze serwis internetowy www.ops.psary.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień cookies w przeglądarce internetowej oznacza, ze będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody na zapisywanie plików cookies prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk